پانزده زن در قرآن و جایگاه حضرت زهرا در بین آنان
پانزده زن در قرآن و جایگاه حضرت زهرا در بین آنان
زنانیکه در قرآن مجید به خوبی، به صراحت یا به کنایت، یاد شدهاند پانزده زن میباشند. اول جناب حوّا، مادر آدمیان که خداوند او را یکجا به معیّت حضرت آدم، امر به سکونت بهشت نموده: و قُلْنا یا ادَمُ اسْکُنْ اَنْتَ وَ زَوْجُکَ الجَنَّةَ [و گفتیم ای آدم تو با همسرت در بهشت در آئید.] البته بهشت جای اولیای خداوند است. قالَ اللَّهُ یا ادَمُ وَ یا حَوَّا اُسْکُنا جَنَّتِی وَ کُلا ثَمَرَتِی وَ لا تَقْرَبا شَجَرَتِی وَ السَّلامُ عَلَیْکُما وَ رَحْمَتِی وَ بَرَکَتِی. [خداوند فرمود: ای ادم و ای حوا! در بهشت من ساکن شوید و از میوههای من بخورید و نزدیک درخت من نشوید. و درود و برکت و رحمت من بر شما باد.]
در خبر است که در حوا حُسن هفتاد حوریه بود. فَصارَتْ حَوّابَیْنَ حُورُالعینِ کَالقَمَرِ بَیْنِ الکَواکِبِ [پس حوا در بین حورالعین مانند ماه بود در بین ستارگان.]
آن صفت که برای ما درس است و محبوب خداوند میباشد، صفت توبه میباشد یعنی برگشتن به سوی خداوند از هر بدی، چنانکه بعد از خوردن از شجره منهیه، آدم و حوا گفتند: قالا رَبَّنا ظَلَمْنا اَنْفُسَنا [پروردگارا ما به خود ستم کردیم.] و حقتعالی توبه آنان را پذیرفت و توبه، اول منزل سالکین و روش صالحین و جبران غفلت عازمین است.
دوم ساره زوجه ابراهیم «علیه السلام» که خداوند او را به اسحاق و یعقوب بشارت داده و رحمت و برکاتش را بر خاندان رسالت نازل فرموده. وَ اَمْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِکَت فَبَشَّرْناها بِإِسْحقَ وَ مِن وَراءِ إِسْحقَ یَعقُوبَ... تا آنجا که رَحْمتُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُم اَهْلَ الْبَیْتِ [و همسرش ایستاده بود پس خندید پس او را به اسحاق نوید دادیم و از بعد اسحاق، یعقوب تا آنجا که رحمت خدا و برکاتش بر شما خاندان (نبوت) است] و آیات دیگر هم درباره او میباشد. در اینجا بانو، ساره را برای قیام به خدمت شوهر در ضیافت ستوده است که کمک به ابراهیم بود.
سوم آسیه بنت مزاحم زوجه فرعون است که در سه چیز او را پروردگار عالم مدح کرده. یکی دوستی پیغمبرش که گفت: "او نور چشم من است" و یکی تقاضای بهشت نمود و دیگر از فرعون و کار بد او نجات خواست. وَ قالَتِ امْرَأَةُ فِرْعَونُ قُرَّةُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ لا تَقْتُلُوهُ [و زن فرعون گفت: (موسی) نور چشم من است برای من و برای تو او را نکشید.] و نیز فرمود: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ امَنُوا امْرأَتَ فِرْعَونَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتاً فِیالْجَنَّةِ وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ [و خداوند مثل زد برای آنانکه گرویدند، زن فرعون را زمانیکه گفت پروردگارم! برای من نزدت خانهای در بهشت بنا کن و مرا از فرعون و کار او رهایم ده و مرا از گروه ستمکاران برهان.] پس آسیه به حمایت از موسی و استقامت در دین و شوق او بحق ممدوح است.
چهارم زلیخا زوجه حضرت یوسف که خداوند او را به اظهار کردن حق و اقرار بر گناهش یاد نموده و از زبان او فرموده است: قالَتِ امْرأَةُ العَزِیزِ الئنَ حَصْحَصَ الحَقُّ أَنَا راوَدتُّهُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقیِنَ [زن عزیز گفت: اکنون حق آشکار شد من از نفس او کامجو شدم و همانا که او از راستگویانست.] (حق را به حقدار داد خدایش در آخرین کتاب آسمانی او را یاد کرد.)
پنجم مادر موسی علیهما السلام است که حقتعالی او را در قرآن مجید یاد نمود و به او وحی فرمود و به او دو امر و دو نهی و دو بشارت در یک آیه از قرآن داده است. وَ اَوْحَیْنا اِلی أُمِّ مُوسی أَنْ اَرْضِعِیهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَیْهِ فَاَلْقِیهِ فِیالیَمِّ وَ لا تَخافِی وَلا تَحْزَنِی إِنَّا رادُّوهُ اِلَیْکِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ المُرْسَلِینَ [و ما به مادر موسی وحی کردیم که او را شیر ده، چون بر او ترسیدی او را در دریا انداز و مترس و محزون مباش که ما او را به تو برگردانیم و او را از فرستادگان گردانیم.]
ششم خواهر موسی است که خداوند او را یاد نموده: وَ قالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَ هُم لا یَشْعُرُونَ [و مادر موسی به خواهر او گفت از موسی خبرگیر، پس او از جانبها چشم میدوخت و آنان نمیفهمیدند.] فَقالَتْ هَلْ أَدُلُّکُم عَلی أَهْلِبَیْتٍ یَکْفُلُونَهُ لَکُم وَ هُم لَهُ ناصِحُونَ [به آلفرعون گفت آیا شما را راهنمایی کنم بر خاندانی که او را کفالت کنند برایتان و آنان برای او خالص باشند.] (و نام او در قرآن به دو صفت یاد شده یکی دلالت به حق و یکی معرفی خاندانی که ناصح بودند.)
هفتم صفورا همسر موسی را خداوند به صفت شرم یاد نموده آنجا که فرموده:
فَجائِتْهُ إِحْدیهُما عَلَی استِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ [پس او (موسی) را یکی از آن دو با حالتی پر شرم آمد و گفت پدرم تو را میخواند.]
هشتم رحیمه همسر ایوب که در خدمت شوهر و پیغمبر خود وفاداری کرد، خداوند متعال از باب امتنان فرماید: وَ اتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً [و دادیم بدو خاندانش را و مانند آنان را با آنان از رحمت به او بخشیدیم.]
نهم بلقیس همسر سلیمان است که با رأی متین و حازمیت از گمراهی به سعادت رسید و ملکه سبا وارث مملکت پدرش، دوازده هزار قائد داشت که هر یک بر یکصد هزار حکمران بودند و او را عرش بزرگ بود. علاوه بر کمالات صبوری و حسن جمال، از کمال معنوی نیز بهرهمند بود. آشنا با لغات و خط زیبا. هیچیک از ملوک را در روی زمین کفو خود نمیدانست. او و قومش خورشیدپرست بودند. با این حال پس از آنکه جناب سلیمان بوسیله هدهد از وضع او باخبر شد، او را با نامهای به اسلام دعوت کرد. بلقیس 313 تن بزرگان مملکت را دعوت کرد و درباره سلیمان با آنان مشورت نمود. آنان گفتند ما صاحب قوه و مقتدر هستیم ولی فرمان با تو است.
بلقیس با مقام رفیع، در نامه سلیمان، نیک اندیشه کرد و گفت: "نامه کریمی به ما رسیده و پادشاهان چون داخل شهر شوند آن را فاسد میکنند. و من نامهای با هدیه برای ایشان میفرستم. اگر قبول کند، به او به جنگ درآیم و اگر قبول نکند او پیغمبر است و باید مطیع او شد." تا آخر حکایت که او خود را با مملکتش از هلاکت رهانید و از جهت بکار بردن عقلش نامش باقی ماند. قالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ اَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیمانَ لِلَّهِ رَبّالعالَمِینَ [گفت پروردگارا من به خود ستم کردم و با سلیمان برای خداوند پروردگار جهانیان اسلام آوردم.]
دهم همسر زکریا مادر یحیی از زنانیست که در عالم عظمت دارند. حقتعالی از راه غیرطبیعی یحیی را به او بخشید. چنانکه از زبان زکریا آمده: وَ کانَتِ امْرَأَتِی عاقراً [و همسرم نازا باشد.] حقتعالی فرمود: وَ أَصْلَحْنا زَوْجَهُ [ما زن او را شایسته کردیم] (در او قدرتنمایی شد، خداوند به او فرزند عطا نمود.)
یازدهم مریم دختر عمران مادر عیسی است که خداوند در چند جا از قرآن مجید او را یاد نموده است. جناب مریم نسب شریفش به سلیمان بن داود و از سلیمان به ابراهیم خلیل میرسد. مادرش حنّه همسر عمران بن مانان و عمران نسبش به ابراهیم میرسد. مریم یعنی عابده یا خادمه. مادرش او را به این اسم نامید زیرا نذر کرده بود اگر پسر باشد خدمتکار بیتالمقدس باشد. پروردگار متعال دختر را به جای پسر قبول کرد: فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ و او را از قواعد زنان پاک نمود تا در بیتالمقدس اقامت و خدمت کند و مادرش حنّه خدا را بر این شکر کرد.
روزی حنه بر حسب اتفاق دید مرغی بر شاخه درختی جوجهاش را آب و دانه میدهد. رقت کرد و گفت: "ای خدای توانا، ممکن است بر این ناتوان تفضل نمایی، منت نهی، فرزندی دهی تا به عبادت تو سرگرم شود" خدا مریم را به او داد. چون مریم سیزدهساله شد، فرشتگان او را به ولادت عیسی مژده دادند.
دوازدهم بانو خدیجه خویله زوجه پیغمبر اکرم«صلی الله علیه وآله» است. چنانکه در نژاد فاطمه«علیها السلام» شمهای از حالات آن بانو مذکور شد، در سوره والضحی در ذیل آیه: وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی [و تو را عیالبار یافت پس بینیاز کرد] در معانی الاخبار از ابنعباس آمد: وَجَدَکَ عائِلاًیعنی فقیرا عِندَ قَومِکَ یَقُولُونَ لامالَ لَکَ فَأَغْناکَ اللّهُ بِمالِ خَدِیجَةَ [و تو را عیالبار یعنی فقیر نزد قومت یافت که میگویند هیچ مالی برایت نبود، پس تو را خدا به مال خدیجه توانگر کرد.]
سیزدهم زینب همسر زید. فَلَمَّا قَضی زِیْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناکَها خداوند درباره او فرمود: [پس همینکه زید حاجت خود را از او گذرانید، (او را طلاق داد) ما او را به تو تزویج کردیم.]
چهاردهم ام شریک همسر پیغمبر است که در حفظ قرآن مجید، خداوند او را به ایمان مدح نموده. وَ امْرَأَةٌ مُؤْمِنَةٌ إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِیِّ [و زن مؤمنهای که خود را برای پیغمبر بخشید.]
پانزدهمین از بانوانی که در آخرین کتاب آسمانی مدح شده، فاطمه «علیها السلام» دختر پیغمبر خاتم «صلی الله علیه وآله» میباشد. از آن جمله در سوره هل اتی میباشد که رکن آیه شریفه وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ، فاطمه «علیها السلام» است.
بهترین شاهد بارز در عظمت صدیقه کبری آیه مباهله است که فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْنائَنا وَ اَبْنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُم [بگو بیائید بخوانیم فرزندانمان را و فرزندانتان را و زنانمان را و زنانتان را] همه نوشتهاند که بجز فاطمه «علیها السلام» با رسول خدا زنی نبوده است و لفظ جمع با اضافه به سوی جمع، دو عظمت دارد. که آن دو به یک مصداق خارجی یعنی به صدیقه طاهره برمیگردد.
برتریهای حضرت زهرا بر مریم
1 مریم دختر عمران
فاطمه«علیها السلام» دختر محمد«صلی الله علیه وآله»
2 سرپرست مریم حضرت زکریا است و کفلّها زکریّا)1(
سرپرست فاطمه «علیها السلام» حضرت محمد «صلی الله علیه وآله» است
3 مریم در عهد جاهلیت بدنیا آمد
فاطمه «علیها السلام» در عهد اسلام بدنیا آمد
4 مریم عیسی را در ایام جاهلیت بدنیا آورد
فاطمه «علیها السلام» در عهد اسلام فرزندانش را بدنیا آورد
5 مریم یک عیسی بدنیا آورد
فاطمه«علیها السلام» حسن و حسین زینب و امکلثوم را بدنیا آورد
6 مریم بزرگ زنان زمان خود است
فاطمه«علیها السلام» بزرگ زنان جهانیان است
7 مریم مادرش حنّه است
فاطمه«علیها السلام» مادری چون خدیجه دارد
8 بقاء نسل پیامبر از فاطمه«علیها السلام» است
9 یازده امام معصوم از فاطمه«علیها السلام» است
10 مریم برای کمک به خدیجه برای ولادت فاطمه«علیها السلام» آمد
11 زهرا«علیها السلام» شوهری به عظمت حضرت علی «علیه السلام» دارد
12 مریم صاحب کتاب آسمانی نیست
فاطمه«علیها السلام» صاحب کتاب آسمانی صحیفه فاطمیه است
13 حضرت مهدی«علیه السلام» از نسل فاطمه«علیها السلام» است و مسیح به او در نماز اقتداء میکند و از سربازان اوست
14 بخاطر کمالات مریم عدهای به غلو افتادند و مشرک شدند
فضائل فاطمه«علیها السلام» هدایتگر بوده است
15قبور فرزندان فاطمه«علیها السلام» محل حاجت خواهی و استشفاء است ولی از مریم اینگونه نیست
16هنگام تمثل فرشته برای مریم او ترسید
جبرئیل بر اهل کساء نازل شد و ششمین از آنها شد و فاطمه«علیها السلام» هیچ نترسید
17مریم فقط یک مصیبت از مردم زمان خود دید
فاطمه زهرا«علیها السلام» دهها و صدها مصیبت دید
18مریم فرزندش هنگام کشته شدن به آسمان صعود کرد
فرزندان فاطمه«علیها السلام» شهید راه خدا و یا اسیر راه خدا شدند
19مریم را مادرش نام نهاد
فاطمه«علیها السلام» را خداوند نامگذاری نمود
20مریم در بیتالمقدس متولد شد
فاطمه«علیها السلام» در مکه معظمه متولد شد
21مریم 63 سال در دنیا زندگی کرد
فاطمه«علیها السلام» هیجده سال در دنیا زندگی نمود و اینهمه کمالات دارد
22مریم هنگام دیدن ملکالموت غش کرد
فاطمه«علیها السلام» هنگام شهادت مسرور و بانشاط بود
23بزرگان مسیحی در قصه مباهله با دیدن چهرههای تابناک خمسه طیّبه که از جمله آنان حضرت زهرا«علیها السلام» بود از مباهله منصرف شدند و عقبنشینی نمودند
24یادگار پسر مریم صلیب مسیحیان است
یادگار فرزند فاطمه«علیها السلام»، عاشورا و حماسه آن است
اشتراکات حضرت زهرا با حضرت مریم
فاطمه«علیها السلام»
1مریم از نفخه روحالقدس خلق شد
فاطمه «علیها السلام» از فواکه بهشتی
2مریم در رحم سخن گفت
زهرا «علیها السلام» در رحم با مادر سخن گفت
3نمو مریم به نوعی خاص غیر طبیعی به طرز احسن بود چون مادرش او را تقدیم خدا کرده بود علاوه بر لطف عام، خداوند به لطف خاص به او نمو داد. وَ اَنْبَتَها بَناتاً حَسَناً)1([و او را بر رویانیدن نیکو رویانید]به نوعی خاص از صلاح و عفت و حیا رویانید.
در حق زهرا«علیها السلام» آمده که نمو یک روز از او به قدر یک هفته یا یک ماه بود.
4مادر مریم نذر کرده بود او را محرّره (خدمتکار مسجد) نماید.
بانو خدیجه نیز بنابر حدیثی، زهرا «علیها السلام» را محرّره گردانید.
5نخستین بانوایکه بتول ملقب شد و عذرا خوانده شد و نامش با مسمایش مطابقت داشت مریم بود که لایق عبادت و خدمت بیتالمقدس باشد و به خدمت اشتغال ورزد.
این صفت، کاملش در بانو زهرا «علیها السلام» بود.
6مریم عابده و خادمه خانه خدا بود.
فاطمه «علیها السلام» عابده در معبد خود در بیت رسالت و معدن وحی بود.
7مریم در جمال، شهره آفاق بود و در محراب از نور رویش نیازی به چراغ نبود
فاطمه «علیها السلام» شهره جهان و عالم ملکوتیان بود و نور رویش در محراب علاوه بر جهان خاکی به آسمانها میکشید.
8مریم مورد قبول الهی واقع شد بهقبول نیکو
فاطمه«علیها السلام» هم به قبول نیکو حبیبه خدا و ناموس کبریا شد.
9مریم و عیسی «علیه السلام» را خداوند آیتقدرت گردانید
فاطمه «علیها السلام» را لیلةالقدر، کوثر و نصر نامید
10به مریم عصمت داد والَّتی اَحْصَنَتْ فَرْجَها)1([و آن زنیکه فرج خود را نگه داشت]
به فاطمه «علیها السلام» نیز عصمت داد
11خداوند مسیح را شاهد مریم در گهواره قرار داد تا عصمت او ظاهر شد
خداوند حسین «علیه السلام» را شاهد فاطمه «علیها السلام» در باره فدک قرار داد
12مریم را خدا از مکر یهود نگه داشت
زهرا «علیها السلام» را از مکر قریش و دشمنان نگه داشت
13مریم ناملایمات و تهمتهای بسیار دید
فاطمه زهرا«علیها السلام» هم ناملایمات فراوان از امت دید
14خداوند غسل مریم را به دست پیغمبر معصوم و ملائکه قرار داد زیرا معصوم را جز معصوم غسل نمیدهد
فاطمه زهرا«علیها السلام» را نیز امیرالمؤمنین «علیه السلام» غسل داد و به خاک سپرد
15هر دو مخفی به خاک سپرده شدند
16بر آن دو رزق بهشتی آمد
17قدمهای آن دو در عبادت ورم کرد
18آن دو بانو مستجاب الدعوه بودند
19آن دو بانو در خانواده انبیاء محترم بودند. حتی مریم را زکریا خدمت میکرد. فاطمه «علیها السلام» را خاتمالانبیاء خدمت میکرد
20نام آن دو بانو در عالم در نهایت عظمت، با جلال باقی مانده و در بیش از بیست آیه در قرآن نام مریم آمده و بیش از اینها در شأن زهرا «علیها السلام» نازل شده
21هر دو عالمه بودند و معرفتشان به پروردگار زیاد بود
22هر دو بانو دارای طهارت از حیث خلقت و نسل بودند که آیه تطهیر در شأن زهرا«علیها السلام» نازل گردید- انبیاء/
- ۹۳/۱۱/۲۰